De algemene ledenvergadering van onze vereniging OVAP heeft in april 2012 het bestuur opdracht gegeven een uitwerking te maken van een aantal kwaliteitseisen waaraan leden van OVAP kunnen voldoen om in een orthodontisch kwaliteitsregister (het OK-register) ingeschreven te worden. Dit om onze leden te ondersteunen bij het realiseren van kwalitatief goede behandelingen en praktijkvoering. Verder kunnen registerleden zich extra profileren naar publiek, de overheid en de verzekeraars. Per 1 januari 2013 moet het register met de eerste lichting geregistreerde leden gerealiseerd zijn en kort daarna op een hiervoor in het leven geroepen website worden gepubliceerd.

Het bestuur van OVAP en de ‘werkgroep OK-register van de OVAP’ nodigen u uit om u in te schrijven voor dit register. Eerste inschrijving in het register staat open voor leden van OVAP die aan de volgende criteria willen voldoen.

  • U bent lid van OVAP;
  • U bent als tandarts in het BIG-register ingeschreven zonder beperkingen;
  • U heeft de afgelopen 2 jaar in totaal 10 dagdelen of meer orthodontische nascholing gevolgd;
  • U start per jaar gemiddeld 40 orthodontische behandelingen of meer;
  • U zegt toe dat u aan de andere registereisen wilt gaan voldoen (zie onder).

Om vervolgens in het register ingeschreven te blijven staan zijn de onderstaande criteria geformuleerd:

  • U volgt per jaar minimaal 5 dagdelen orthodontische nascholing.
  • U bent aanwezig en neemt deel aan een jaarlijks te organiseren OK-kwaliteitsdag (altijd de tweede vrijdag in november, eerstvolgende keer dus 15 nov 2013). Op deze bijeenkomst worden de excellent cases gepresenteerd (zie onder) en de prospectieve cases geadministreerd en beoordeeld (zie onder). De aanwezigheid is verplicht, bij zwaarwegende redenen kan eventueel worden afgemeld. U kunt echter maximaal 2x verzuimen in een periode van 5 jaar.
  • U registreert elk jaar drie zogenaamde prospectieve cases. Dit zijn cases waarbij u orthodontische behandeling heeft gestart. Initialen en geboortedata wordt gemeld en een afdruk van de lichtfoto’s. Wanneer u deze cases afbehandeld heeft dan brengt u begin en eind documentatie in op de eerstvolgende OK-kwaliteitsdag. Met gebruikmaking van de PAR -score wordt de verbetering door uw behandeling vastgesteld.
  • U presenteert elk jaar een zogenaamde excellente case op de OK-kwaliteitsdag. Complete beginrecords (eventuele tussenrecords) en eindrecords worden  gepresenteerd in een PowerPoint met uw motivatie van het behandelplan en een evaluatie van de behandeling en het resultaat.
  • U neemt deel aan onderlinge visitatie via een nader te bepalen protocol
  • U heeft uw zorgprocessen in uw praktijk geprotocolliseerd.
  • U bent bereid een extra contributie te betalen voor inschrijving in het register waarbij uitgegaan wordt van een kostendekkend karakter van die bijdrage.
  • U toont bereidheid om te participeren in de organisatie van het OK-register en de kwaliteitsdagen.

Het reglement van het OK-register is in ontwikkeling en zal u op een bijeenkomst begin 2013 worden voorgelegd. De eerste lichting registerleden kunnen dit register dan amenderen en definitief vaststellen. Deze bijeenkomst zal worden gehouden op 15 maart 2013 vanaf 13:00 uur in Amersfoort  De eerste OK-kwaliteitsdag zal worden gehouden op vrijdag 15 november 2013 (en in de jaren daarna eveneens altijd op de tweede vrijdag in november).

U zult na inschrijving een vermelding krijgen (indien gewenst) op de website van het OK-register die door OVAP wordt gemaakt. Ook kan er een link naar uw website worden geplaatst. Gedacht wordt ook aan een kaart met markeringen waar OK-tandartsen hun praktijk hebben. Verder voorlichting voor het publiek over de eisen die aan de tandartsen worden gesteld. Mogelijk kan ook worden vermeld of de praktijk patiënten aanneemt voor orthodontie, of visitatie is geweest en verdere gegevens over het voldoen aan de eisen aan de OK-tandarts.

De oprichtingskosten zullen door de OVAP worden gedragen, dat zal vooral om kosten van een website gaan en een eerste bijeenkomst. Daarna, zo is de afspraak, zijn de kosten voor het OK-register en worden deze opgebracht door een bijdrage van de registerleden.

Mocht u per 1 januari ingeschreven willen worden in het OK-register dan vult u op het inschrijfformulier uw gegevens in en print u het formulier uit. Het formulier kunt u hier downloaden. Na ondertekening kunt u het scannen en mailen aan Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of opsturen naar Secretariaat OVAP, Rijksstraatweg 49a, 4194SK Meteren.

Vriendelijke groet

Reinier Hoogeveen, voorzitter OVAP

 

congresbanner2019